kolesterol Kolesterol dan cara kontrol

Kolesterol. Sedapnya sambal tumis, aku lama tak makan nasi biriyani kambing. Rindulah tapi baru minggu lepas makan nasi biriyani. Beginilah cara kehidupan kita. Terlalu fikirkan dan mahukan makanan yang sedap-sedap. Kesihatan menjadi perkara kedua. Makanan utama dah lah banyak minyak dan minum petang juga selalu diiringi dengan pisang goreng atau keledek gorend, cempedak goreng atau bermacam lagi makanan goreng. Tambah lagi dengan sarapan roti canai bersama-sama teh Tarik atau nasi lemak dengan sambal sotong, udang , ayam atau rendang. Ini tunjukan kita orang Malaysia makan ikut sedap and kurang atas sebab jaga Kesihatan. Disebabkan tabiat kita macam ini, ramai daripada kita mempunyai masalah kolesterol dari umur tua ke budak kecil. Kita di Malaysia ada peribahasa yang berbunyi ‘rosak badan kerana mulut’. Disebabkan kita cakap bukan bukan, orang marah atau pukul kita. Sekarang ini sebab tak kawal mulut dalam memilih makan sihat, badan jadi binasa.

Garlic can reduce the level of TC and LDL instead of HDL and TG, indicating the ability of anti-hyperlipidemia. 

Masyarakat Malaysia baik muda atau tua suka makanan sedap-sedap. Selalunya Makanan sedap banyak minyak. Oleh itu ramai ada masalah kolesterol. 9.6 juta rakayt Malaysia mempunyai kolesterol yang tinggi. Kolesterol ada 2 jenis. Satu rantai berat and lagi satu rantai ringan. Paras tinggi kolesterol ringan yang bahayakan Kesihatan. Oleh itu ramai juga makan ubat untuknya. Ramai juga nak guna herba dan tumbuhan kerana tumbuhan dan herba lebih selamat dan tiada kesan sampingan. Jadi pemilihan herba yang terbaik yang boleh menurunkan paras kolesterol ringan adalah penting. Ini perlukan dibuktikan dengan kaedah saintifik. Kita perlu juga membuktikan berapa banyak herba atau tumbuhan ini boleh diambil dalam sehari melalui kaedah saintifik. Kita tidak boleh ambil herba atau tumbuhan ikut suka hati. Pilihan tumbuhan dan herba yang salah dan jumlah yang tidak betul boleh mudaratkan Kesihatan. Sebelum itu kita kena faham apa dia kolesterol dan kenapa dia bahaya padahal badan kita sendiri buat/sintesisnya.

Kolesterol ini semacam minyak atau lilin. Badan kita sendiri menghasilkannya. Makanan yang kita makan juga menyumbangkannya. Jadi kita kena jaga makanan jenis apa yang kita makan dan pada masa yang sama kita seronok makan makanan yang sedap. Makanan sedap adalah satu kemestian untuk orang Malaysia. Paras kolesterol kurang dari 200mg/dl adalah sihat. Jika lebih dari 200mg/dl dan kurang dari 240mg/dl mestilah berjaga-jaga. Jika lebih 240mg/dl ini adalah paras tinggi. Dalam keadaan paras tinggi, ianya mula menyumbat salauran darah dan tak lama kemudian akan menghalang pengaliran darah secara normal dan mengakibat angin ahmar (‘heart attack’) yang memudaratkan.

Tumbuhan tiada kolesterol. Bila kita makan makan laut dan daging haiwan samada ayam, itik, kambing, unta, lembu dan lain-lain, ianya adalah penyumbang kolesterol. Walaupun minyak sayuran tiada kolesterol tetapi pengambilan yang banyak menyebabkan badan memproses/menukar minyak ini kepada kolesterol. kurangkan makanan yang terlebih proses seperti tepung, cake and biskut. Makan makanan seperti kunyit, kemangi (tulsi), buah cermai dan bawang putih yang dapat menurunkan parasnya. Dapatkan tidur yang cukup iaitu lebih dari 6 jam. Kurangkan ‘stress’ atau tekanan sebab cortisol, sejenis hormone terhasil dan ini akan mengaktifkan penghasilan adrenalin dan seterusnya lebih trigliserida akan dihasilkan dan ini menghasilkan rantai berat yang membahayakan. Menjaga berat badan dan bersenam akan menolong didalam penurunan paras kolesterol.

Produk kami Choles mempunyai Curcuma longa (kunyit), Allium sativum (bawang putih), Ocimum sanctum (kemangi) dan Commiphora mukul. Semua bahan ekstrak tumbuhan yang tinggi nilai ini dapat menurunkan paras kolesterol dalam darah.

cholesterol natural

lowers LDL
reduce LDL
increase HDL